2022 04 leonbosch 220 x 285 websiteLeon Bosch studeerde klarinet, es-klarinet en directie aan het conservatorium van Maastricht en sloot deze studies af in 1983.

Vanaf 1980 was hij klarinettist bij het Rotterdams en het Amsterdams Philharmonisch Orkest. Sinds 1989 is hij soloklarinettist van het huidige Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO).

Leon geeft met regelmaat muzikaal advies en coaching aan vakstudenten en is als hoofdvakdocent klarinet verbonden aan het Conservatorium te Maastricht. Verder gaf hij masterclasses o.a. in Duitsland, Italië, China en Vietnam.

Als dirigent is Leon Bosch al sinds zijn studietijd erg actief geweest in de wereld van de  blaasorkesten en was hij gedurende een aantal jaren dirigent van orkesten in Abcoude, Zaandijk en Marken.

Diverse orkesten zoals het CREA orkest, Het Orkest in Amsterdam, het UvA-orkest JP Sweelinck, het Utrechts Studenten Concert, het VU-orkest, VU-kamerorkest en het Toonkunst Orkest Leiden nodigden hem regelmatig uit als dirigent voor de blazerssectie.

Leon was 13 jaar chef-dirigent van Philharmonisch Orkest Mozart Amsterdam. Momenteel is Leon dirigent van ensemble NedPhO Brass, daarnaast is hij ook artistiek leider en dirigent van het Domstad Blazers Ensemble en Ensemble COMA (Conservatorium Maastricht).

Sinds 1 januari 2009 is Leon Bosch dirigent van het Symfonisch Blaasorkest Heemstede.